Jag ska berätta min hemlighet om lönsamhet inom influencer-marknadsföring
Allt fler företag ser fördelarna med långsiktiga influencer-samarbeten byggda på en strategisk relation mellan influencern och varumärket. Konstigt nog är det fortfarande många som inte når lönsamhet i en bransch som hade en global marknadsvärde på över 173 miljarder kronor förra året.
Att använda influencers för att fronta sitt varumärke har blivit lika grundläggande som SEO eller betalda annonser för många marknadsförare. Ändå är det alltför många som förbiser en kritisk komponent för framgång: flexibla och bra betalningsformer. Många marknadsförare är fortfarande osäkra på hur de ska strukturera betalningarna till influencers, samt identifiera vilka aktiviteter som faktiskt driver lönsamhet.
Hela 30 procent av marknadsförarna mäter inte heller lönsamheten från kampanjer. Resultatet kan bli en föråldrad inställning att endast samarbeta med influencers med över 100 000 följare, eller endast använda den klassiska ”betalning per inlägg-modellen”. Det är hög tid att tänka nytt om sådana antika strategier inom influencer-marknadsföring.
Under 2023 planerade två av tre marknadsföringsteam att satsa mer pengar på influencer-marknadsföring. Många influencers skapar fantastiskt engagerande innehåll som kopplar konsumenter till varumärket. Att erkänna influencers som riktiga, integrerade samarbetspartners kan därför ha en direkt påverkan på företagets försäljning.
Det mesta handlar om att skapa win-win-situationer med influencerna. Det är endast genom att förstå deras behov och förväntningar som du kan maximera lönsamheten inom influencer-marknadsföring.
I praktiken innebär det att erbjuda attraktiva betalningsformer och flexibilitet i samarbetsförhandlingarna. Att betala per inlägg/innehåll är inte längre det enda sättet att kompensera influencers. De senaste åren har vi sett uppkomsten av en så kallad creator economy där influencers lanserar sina egna produkter och varumärken. Dessutom har många lyckats skapa en ny marknad för exklusivt innehåll och livestreams. En profil som Sophie Elise Isaksen i Norge är ett utmärkt exempel på en influencer som har etablerat sig i näringslivet.
Hos impact.com har vi under en lång tid arbetat med att skapa win-win-situationer genom samarbete med influencers och innehållsskapare. I den här artikeln kommer jag att dela några av mina bästa och mest lönsamma tips för att maximera avkastningen från influencer-marknadsföring.
Skapa win-win-situationer och ömsesidigt värde
Influencers och innehållsskapare kan vara avgörande för att introducera ditt varumärke för en ny publik eller målgrupp. Om du ska inkludera marknadens bästa influencers är det viktigt att anpassa målen och skapa win-win-situationer för båda parter. Mycket av detta ömsesidiga värde kan skapas under samarbetsförhandlingarna. Idag förväntar sig influencers kompensation som återspeglar både innehållet och följarmassan. Tydliga samtyckesbaserade avtal har dessutom blivit en förutsättning för eventuella samarbeten.
Det tar tid att anpassa kompensation som skapar ömsesidigt värde. Företag kan ha för höga förväntningar eller kanske ha svårt att se hur influencer-marknadsföring driver konsumenter till köpläge. Desto viktigare är det att landa influencers som söker äkta, långsiktiga samarbeten som passar deras profil. Det är först när dessa kriterier är på plats som man kan skapa en verklig koppling med följarna och skapa värde för företaget.
Kompensera influencers på mer än ett sätt.
Vissa företag skickar produkter till influencers i hopp om delning utan att först ställa sig följande frågor:
- Är din produkt rätt för influencern?
- Är din produkt rätt för influencerns publik?
- Vet du vad du vill ha tillbaka från influencern?
Ett sådant tillvägagångssätt kan vara effektivt för små och medelstora företag eller de som vill testa sig fram inom influencer-marknadsföring. Att ge bort produkter fungerar bäst för nano-influencers (färre än 10 000 följare) och mikro-influencers (10 000 – 75 000 följare). Detta kan vara en effektiv kompensationsstrategi för mindre företag med en begränsad marknadsföringsbudget. För större influencers löper du dock risken att de avvisar sådana erbjudanden om du inte erbjuder en större fast summa. Här har du bättre chanser med gratis resor, exklusiva evenemang och andra typer av kompensation.
Att använda användargenererat innehåll (UGC) genom licensavtal kan vara en utmärkt metod för att fylla på ditt innehållsbibliotek. Sådana avtal säkerställer företagets rättigheter till högkvalitativt innehåll samtidigt som du kompenserar skaparna av innehållet. Beroende på målen för den individuella kampanjen kan du förhandla om användningsrättigheterna.
Det är värt att notera att nästan hälften av konsumenterna uppskattar att varumärken återanvänder eller delar UGC från influencers. Att använda sådant innehåll i reklam eller annonsering kan således visa sig vara en framgångsrik strategi. Det har visat sig vara en särskilt bra strategi för varumärken som vill ha autentiskt innehåll.
Att omfamna UGC och licensiering kan därför stärka både företagets innehållsbibliotek och konsumenternas band till varumärket. Glöm inte denna värdefulla resurs om du vill stärka din marknadsföringsinsats samtidigt som du bevarar äktheten.
Större företag med större budgetar för influencer-marknadsföring kommer troligen att uppnå en högre avkastning genom en betal-per-inlägg-modell. Genom en sådan kompensationsmodell kan de bygga starka och långvariga band med större profiler. Det kommer särskilt att fungera på medelstora influencers (75 000 – 250 000 följare) och makro-influencers (250 000 – 1 miljon följare).
Slutligen har vi också resultatbaserade modeller som belönar influencers för att skapa engagerande innehåll av hög kvalitet. Det fungerar bäst för influencers med högt engagemang. Sådana samarbeten kan exempelvis användas för specifika kampanjer eller produkter för att öka försäljningen.
De bästa varumärkena lyckas implementera en genomtänkt och kombinerad strategi av betalning-per-inlägg och resultatbaserad kompensation. På så sätt kan företagen maximera avkastningen från influencer-marknadsföring.
Framtidens kompensationsform
En hybridmodell med både fast ersättning och betalning baserad på prestanda skapar en win-win-situation för både influencers och marknadsförare. Modellen måste skräddarsys för att visa de bästa sidorna, men den kommer att ge dig en balanserad och incitamentbaserad strategi.
Själva modellen ger influencers en fast och garanterad summa, samt provisioner på försäljning eller utbetalningar om vissa mål uppnås. Kombinationen värdesätter influencers och det värde de ger genom sina följare samtidigt som den ger dem incitament att skapa engagerande innehåll. På så sätt drar både företag och influencers åt samma håll. Resultatet är en högre avkastning på investeringen i influencer-marknadsföring.
Utnyttja möjligheterna i flera kanaler
Det finns inget som tyder på att marknaden för influencers kommer att sluta växa inom överskådlig framtid. Oavsett företagets storlek lönar det sig att ha de rätta verktygen när det gäller influencer-marknadsföring. Genom bra end-to-end-plattformar kan du hantera kampanjerna i varje fas. Tack vare innovativ teknik och automatisering blir skräddarsydda kontrakt och utbetalningar möjliga samtidigt som du kan följa resultaten löpande.
Att omfamna influencer-marknadsföring innebär att omfamna en smidig och anpassningsbar tankegång. Utvärdera regelbundet hur effektiv din strategi är, ändra kurs när det är nödvändigt och fördjupa dig i denna omfattande marknad för att ta företagets influencer-marknadsföring till nästa nivå.
Den 15 november är impact.com huvudsponsor på Nordens största influencer-konferens: Influencer Marketing Summit, i Stockholm.
Rösta på impact.com som årets byrå i Influens Awards!