Nominera de som har gjort skillnad i influencer marketing-branschen
Branschens första officiella tävling
Den svenska influencer marketing-branschen har fått en egen tävling där viktiga insatser, som har gjort skillnad och utvecklat branschen under 2021 och 2022, kommer att uppmärksammas. Branschtidningen Influens.se står bakom tävlingen som går under namnet Influens Awards. Vinnarna kommer att presenteras på branscheventet Influencer Marketing Summit den 20 september i Stockholm.
Totalt 10 tävlingskategorier
Totalt kommer tävlingen att bestå av tio kategorier, presenterade nedan. En del av kategorierna kommer branschen att få nominera profiler, företag och satsningar till, och resterande titlar kommer Influens Awards jury att utse. De som sitter i årets jury är Hanaw Rashid, Stina Lönnkvist, Andrea Lundin, Hanna Frilund, Amanda Brohman, Emanuel Karlsten och Ruby Jankkila som är juryordförande.
T.o.m. den 14 september 2022
Våra tävlingskategorier
Endast byråer och företag verksamma i Sverige samt kommersiella kampanjer som genomförts i Sverige 2021/2022 kan nomineras och delta i tävlingen.
Årets influencer
De nominerade influencers har under 2021/2022 utmärkt sig särskilt – Det kan vara ett projekt, samarbete, koncept, eller speciellt inflytande som influencers åstadkommit.
Röstning för denna kategori är nu stängd. Vår jury utser vinnaren från de nominerade som skickats in.
- Carl Hedin
- Therese Lindgren
- Mauri Hermundsson
Årets nykomling
Som nykomling har man tidigare varit oetablerad och skall under året 2021/2022 startat en eller flera sociala medier kanaler där man gjort flera kundsamarbeten samt spelat en betydande roll som influencer eller i genomförandet i ett kundprojekt.
Röstning för denna kategori är nu stängd. Vår jury utser vinnaren från de nominerade som skickats in.
Årets influencer på Tiktok
Influencer på Tiktok som bäst använt plattformen för att påverka kreativt och som använt sig av plattformens community & kultur på ett inspirerande sätt.
Röstning för denna kategori är nu stängd. Vår jury utser vinnaren från de nominerade som skickats in.
Årets influencer på Instagram
Årets influencer på instagram är en person som varit inflytelserik och som maximerat potential på plattformen. Personen har påverkat sin målgrupp på ett positivt sätt & gjort strategiska val för att växa och påverka andra.
Röstning för denna kategori är nu stängd. Vår jury utser vinnaren från de nominerade som skickats in.
Årets influencer på YouTube
Årets influencer på YouTube har bjudit in sina följare till en kanal för underhållning och där kanalen blivit en starkt community. Kanalen erbjuder kreativitet och är inspirerande i sin tid.
Röstning för denna kategori är nu stängd. Vår jury utser vinnaren från de nominerade som skickats in.
Årets influencer marketing-initiativ
Här belönas ett initiativ där man med hjälp av sin kanal ska ha ökat kunskapen om en företeelse som bidragit till social impact. Initiativet ska ha lyft fram ett problem som behöver uppmärksammas där man bidraget till skillnad med hjälp av den action man tagit.
Röstning för denna kategori är nu stängd. Vår jury utser vinnaren från de nominerade som skickats in.
- Philippa Parnevik & Skin plan
- Therese Lindgren kravlista på samarbetspartners
- Svart historia
Årets influencer partnership - Liveshopping
Nominerade:
SHOWROOM kommer att utse vinnaren till kategorin “Årets influencer partnership – Liveshopping”. Det går därför inte att rösta på denna kategori.
Årets byrå
Årets byrå är en utmärkelse som lyfter en branschaktör som genom hög nivå av strategi, kreativitet och genomförande tydligt bidragit till värde och nya insikter hos kunder, ökat kompetensen inom branschen samt respekt för influencer marketing.
Röstning för denna kategori är nu stängd. Vår jury utser vinnaren från de nominerade som skickats in.
Årets kampanj
Årets kampanj är en utmärkelse som belönar ett kommunikationsarbete där influencer marketing har haft en central roll. Kampanjen har nått målgruppen på ett effektivt sätt och överträffat mål och förväntningar.
Röstning för denna kategori är nu stängd. Vår jury utser vinnaren från de nominerade som skickats in.
Årets kund
Årets kund är en utmärkelse som uppmärksammar en uppdragsgivare som visat mod i sin beställarroll och som har inspirerat och utvecklat branschen genom en innovativ och framgångsrik influencer marketing-satsning.
Röstning för denna kategori är nu stängd. Vår jury utser vinnaren från de nominerade som skickats in.
Q&A
Frågor eller funderingar? Kontakta oss på awards@influens.se
Byråer och företag verksamma i Sverige. Kommersiella kampanjer som genomförts i Sverige under 2021/2022 kan också nomineras och delta i tävlingen.
Tävlingen består av totalt 10 tävlingskategorier, varav branschen får nominera 6 kategorier. Tre av de resterande kategorierna nominerar juryn, och en kategori nomineras av Showroom.
De 6 kategorier som branschen från nominera till är: Årets influencer, Årets Nykomling, Årets TikTok-influencer, Årets Instagram-influencer och Årets YouTube-influencer. De tre kategorierna som juryn nominerar och utser vinnare till är Årets byrå, Årets kampanj och Årets företag. Och Showroom utser det företag som utmärkt sig extra mycket under 2021/2022.
Vinnarna kommer att presenteras på branschevent Influencer Marketing Summit den 20 september i Stockholm. Läs mer här!
Man kan enbart rösta en gång i varje kategori. Men man kan lägga en rösta i alla kategorier.
Sista dagen att nominera deltagare i Influens Awards tävlingskategorier är 14 september 2022.
Här är årets jurygrupp för Influens Awards
Vi presenterar stolt årets jurygrupp för Influens Awards 2022.
Ruby Jankkila, Juryordförande.
Hanaw Rashid – Digital strateg.
Stina Lönnkvist – Co founder, Hello Mantle.
Andrea Lundin – Head of influencer marketing, Björn Borg.
Hanna Frilund – Head of influencer marketing, Anyfin.
Amanda Brohman, Comunity Strategist, Nord DDB.
Emanuel Karlsten – Journalist & Mediaexpert.