Inspiration I Kunskap I Nätverkande
Agenda
- Berghs, Norra Djurgårdsstaden
- 15 November
Agendan kommer att fyllas på löpande med nya aktiviteter och programinslag. Tider kan komma och ändras.
08:30 – 09:00 • Ljusgården
Registrering och ankomstkaffe
09:00 – 09:10 • 10 min • Huvudscenen
Välkommen till Influencer Marketing Summit 2023
Våra moderatorer Johannes Gustavsson och Bianca Rior hälsar er alla välkomna på stora scenen.
Johannes Gustavsson
Moderator, Huvudscenen
Bianca Rior
Moderator, Trädgårdsscenen & Influens Awards
09:10 – 09:30 • 20 min • Huvudscenen
Hur mikroinfluencern stal showen
Flera företag har valt att fokusera på mikroinfluencers istället för mer välkända profiler. Hur kan annonsörer utvecklas för att nyttja kraften i mikro-segmentet? Detta ska Maria Olsson, VD på Showroom diskutera tillsammans med Jacqueling Waxberg från Xlash och Hugo Rosas från Clean drink, som båda valt att satsa på just mikroinfluencers.
Maria Olsson
CEO & Co-Founder, Showroom
Hugo Rosas
Co Founder, Clean drink
Jacqueline Waxberg
PR Manager, Xlash
09:30 – 10:00 • 30 min • Huvudscenen
Influenceryrket: Att driva flera kanaler
Idag jobbar många profiler med flera kanaler, som till exempel podcast, sociala medier och eget varumärke. Är det nödvändigt för att slå sig genom bruset? Vad finns det för utmaningar och möjligheter med det?
Alice Stenlöf
Influencer & entreprenör
Malin Gramer
Programledare & kreatör
Jessica Lasses
Kreatör / Egenföretagare
Linn Ek
Journalist, poddare & entreprenör
Gabriella Ljungstedt
Content Development Director Nordics, Acast
09:30 – 10:00 • 30 min • Trädgårdsscenen
Från outsourcing till inhouse: En resa mot influencer marketing i större skala
Hur skalar man upp sin influencer marketing och bygger upp en dedikerad inhouseavdelning? Utforska en framgångsrik samarbetsresa mellan hybridbyrån Homage och sportmode-varumärket Björn Borg när de tillsammans tog sig an utmaningen. Andrea och Siri delar med sig av strategin, resultaten och insikter som de fann längst vägen.
Siri Hemsley
Partner, Homage
Andrea Lundin
Head of Influencer Marketing, Björn Borg
10:00 – 10:30 • Ljusgården
Förmiddagsfika
10:30 – 10:50 • 20 min • Huvudscenen
From idea to impact - Ellos’ influencer journey
Join us to explore the Ellos x impact.com case study and learn how Ellos successfully expanded its work with influencers.
Cedric Ménard
Head of Marketing, Ellos
Lotte Bugge
Sales and Marketing Manager, Nordics, Impact.com
10:30 – 11:00 • 30 min • Trädgårdsscenen
Samarbeten med atleter
Historiskt sett hörde atleter till några av de första influerarna- långt innan vi kallade dem influencers. Idag är det viktigare än någonsin för atleter att bygga sina personliga varumärken på sociala medier för att få attraktiva sponsorskap. I den här panelen kommer vi att diskutera atleter på sociala medier, vad man behöver tänka på när man arbetar med dem i jämförelse med andra typer av influencers och vad som skiljer dem åt.
Alicia Pierrou
CMO, Winning Impact
Anders Cedhamre
Grundare & VD, Next Level Group
Petter Ericson Hållén
Global Marknadschef, Vitamin Well
10:50- 11:10 • 20 min • Huvudscenen
Vad kostar influencer marketing?
Hur ska man ta betalt för influencer marketing, och varför kostar det som det gör? Det ska David Gustavsson ta reda på tillsammans med tre experter.
Anders Vesterlund
Founder & Project Manager, NoFuzz Media
Andreas Eliasson
CFO, Beatly
Fanny Askerfors
Senior Strateg, CUBE
David Gustavsson
Senior Reporter & E-commerce Advisor, Ehandel.se
11:00 – 11:30 • 30 min • Trädgårdsscenen
How to advertise in gaming
Gaming now has a global audience of more than 3 billion actively engaged individuals who spend more on gaming than music and the box office combined. Yet, marketing investment by brands into gaming as a communication channel is still lagging. Research from the iAB suggests this is because many marketeers are unclear on how they can get started. In this session, we will try to address that by looking into the gaming audience, the different opportunities within gaming, plus tips on activation from the iAB Gaming Handbook suggesting how brands can harness the ’power of play’ to gain competitive advantage in the marketplace.
Chris Drake
VP Marketing, Flarie
11:10 – 11:40 • 30 min • Huvudscenen
Varför bör musik vara en central del i den kreativa processen?
Innehåll på sociala medier har gått från bild till rörligt och med det har musik blivit en central del i innehållsskapande, kampanjer och samarbeten. Ta del av tips på hur du väljer musik som engagerar och som säkerställer en tydlig röd tråd mellan varumärke och influencer. Lär dig om vad som gäller när det kommer till musik och ljud i samarbeten och reklam på sociala medier och hur du undviker att ditt innehåll tas ner eller bryter mot plattformarnas regler.
Märta Strokirk
Head of Brand Planning, Epidemic Sound
11:30 – 12:00 • 30 min • Trädgårdsscenen
Varför ska jag jobba hållbart?
Hur går hållbarhet och influencer marketing ihop? Det är en fråga som många ställer sig när de tänker på influencers, som ofta uppmanar till konsumtion. Men måste det vara så? Går det att jobba på ett annat sätt, och vad kan vi konkret förändra redan idag?
Maria Ingels Carlsson
Grundare av Green Communication
11:40 – 12:10 • 30 min • Huvudscenen
Entreprenörskap - att vara e-handlare och influencer
David Gustavsson möter influencers som också driver egna e-handelsföretag för att prata om hur det är att driva två varumärken parallellt. Vad finns det för fördelar, risker och utmaningar? Och hur jobbar man på ett hälsosamt sätt?
Wilma Holmqvist
Entreprenör & medgrundare, Hickap
Hugo Rosas
Co Founder, Clean drink
David Gustavsson
Senior Reporter & E-commerce Advisor, Ehandel.se
12:00 – 13:00
Lunch serveras i Ljusgården
13:00 – 13:30 • 30 min • Huvudscenen
How brands and creators are winning on Snap
Snapchat’s creator community is thriving – Snap Stars continue to see success on our platform and grow a highly engaged community by giving them a unique, authentic look at their lives on Snapchat. Sam Firth, Account Executive at Snap will introduce Creator Collab Campaigns, our suite of products and campaigns to help make partnering with Snap Creators easier.
Sam Firth
Account Executive, Snap
13:00 – 13:30 • 30 min • Trädgårdsscenen
Samarbetsavtal - har vi koll på allt?
Varför är det så viktigt med ett välgenomtänkt samarbetsavtal och vad bör man som varumärke särskilt tänka på innan man singar en influencer? Och hur kan parterna säkra upp för eventuella snedsteg eller oväntade händelser? Amelie kommer ge sina bästa tips på hur företag genom sina samarbetsavtal kan öka möjligheterna för ett lyckat och tryggt marknadsföringssamarbete och även ge er årets senaste nyheter i rättsutvecklingen på området.
Amelie Demelew
Biträdande jurist, Marlaw
13:30 – 13:45 • 15 min • Huvudscenen
NK:s digitala transformation: Så når du Gen Z och Millennials
Hur ska företag gå tillväga för att skapa en framgångsrik digital närvaro som talar till hjärtat hos Gen Z och Millennials? Genom att omfamna förändringen i konsumentbeteende och skifta till digitala kanaler och influencer marketing, har NK lyckats dubbla köpintentionen hos den yngre målgruppen. I samarbete med Cure Media har NK stärkt sin digitala närvaro, utnyttjat kraften av mikroinfluencers och sett en signifikant ökning i sin onlinetrafik och försäljning. Resultatet: en förstärkt position som en ledare inom modern detaljhandel, med Karin Wickberg i spetsen för denna transformation. NK berättar mer om hur de, med hjälp av Cure Media, har maximerat effekten av influencer marketing genom en 360 approach i kanalen och vunnit mark hos Millennials och Gen Z.
Emma Lundsten
Head of Operations & Client Success, Cure Media
Karin Wickberg
Marketing Director, Nordiska Kompaniet (NK)
13:30 – 14:00 • 30 min • Trädgårdsscenen
Vikten av kreativitet vs teknik
Kreativiteten är A & O när det kommer till lyckade samarbeten mellan kreatörer och varumärken. Hur stor påverkan ska kunderna ha på innehållet? Vilken roll spelar tekniken här? Vad kan man automatisera via ny teknik och vad bör man inte automatisera?
Camilla Tullberg Wengholm
Chief Marketing Officer, Middagsfrid
Johanna Östling
Senior Strateg, CUBE
Jessica Lasses
Kreatör / Egenföretagare
David Gustavsson
Senior Reporter & E-commerce Advisor, Ehandel.se
13:50 – 14:30 • 40 min • Huvudscenen
Lagar och regler
Konsumentverket, Skatteverket och Reklamombudsmannen möter Linda Hörnfeldt, i ett samtal om lagar och regler inom influencer marketing. Vad behöver vi få bättre koll på? Varför är det fortfarande så svårt med reklammärkningen på sociala medier? Och vilka nya riktlinjer bör vi ha koll på inför 2023?
Linda Hörnfeldt
Digital entreprenör & influencercoach
Elisabeth Trotzig
Reklamombudsman, Stiftelsen Reklamombudsmannen
Jonna Enholm Timén
Verksamhetsutvecklare, Skatteverket
Maja Rogemyr
Jurist, Konsumentverket
14:00 – 14:30 • 30 min • Trädgårdsscenen
Så blir AI marknadsförarens nya favoritkollega
AI har seglat upp som det hetaste verktyget att ha i markndsföringslådan, tack vare tjänster som ChatGPT. Men hur ska man som marknadsförare egentligen tänka för att maxa användningen av AI i sitt arbete? Ola ger inspiration och exempel på hur AI kan bli din nya favoritkollega.
Ola Andersson
Redaktör, Ehandel.se
14:30 – 15:00 • Ljusgården
Eftermiddagsfika
15:00 – 15:20 • 20 min • Huvudscenen
Byrå eller inhouse - vad ska jag välja?
Medan byråer bygger relationer och skapar engagerande berättelser, erbjuder SaaS-verktyg som nästan alltid är synonymt med inhouse-team, stora kostnadsbesparingar, skalbarhet och transparens. Hur bör kunder resonera avseende sin influencer marketing budget? Ska man anställa inhouse eller arbeta vidare med expressbyråer? Går dessa ytterligheter att förena med varandra?
Olof Lindblom
Grundare, CUBE
Fredrik Grufvisare
VD, Collabs
15:00 – 15:15 • 15 min • Trädgårdsscenen
Från lokal till global: Hemligheten bakom lyckade globala influencerkampanjer
I takt med att influencerkampanjer blir mer populära har även strängare regler förändrat hur marknadsförare expanderar sina kampanjer till nya marknader. Vad bör man tänka på rent compliance mässigt och hur kan man optimera sina interna processer för att rätta sig efter snabbt föränderliga regelverk? Erika ger dig tips på hur du kan gå från lokal till global.
Erika Hubert
Head of Legal & Compliance, Gigapay
15:20 – 16:00 • 40 min • Huvudscenen
Crash course: Mångfald, inkludering och kreativa processer
Upptäck kraften i att göra mångfald till en integrerad del av din influencer marketing-strategi! Ta del av insikter och verktyg för att skapa autentiska och inkluderande kampanjer som sätter standarden för dagens medielandskap. Inspireras av branschexperter och kreatörer som på plats avslöjar sina bästa strategier under ett panelsamtal.
Betiel Haile
Creative Strategist Lead Nordics, We Are Era
Beatrice Reiman
Influencer
Tone Sekelius
Artist, programledare & influencer
Ricki Rebecka Petrini
Marketing, We Are Era
Mohamed Alikar
Youtuber & influencer
15:15 – 15:35 • 20 min • Trädgårdsscenen
360-konceptet
Influencers är så mycket mer än bara sina följare idag, så varför nyttjas inte kunskapen? Louise Lundberg bidrar med konkreta tips på hur både företag och influencers kan få ut mer av sina samarbeten.
Louise Lundberg
Influencer & grafisk designer
15:35 – 16:05 • 30 min • Trädgårdsscenen
SEO på sociala medier
Idag behöver innehåll på sociala medier ticka många boxar för att engagera målgruppen, men hur mycket tänker du på att optimera innehållet för att bli upptäckt via kanalens sökmotor och nå nya följare? Lär dig vad som påverkar synligheten i sökmotorer på sociala medier och hur du rent praktiskt sökmotoroptimerar din profil och dina inlägg för att nå maximal organisk räckvidd på kanaler som Youtube, Instagram, Tiktok, LinkedIn och Pinterest.
Sabine Ljunggren
SEO Specialist, Maia
16:00 – 16:15 • 15 min • Huvudscenen
Hur kreativa konversationer i podd skapar nya intäktsströmmar
Hur kan kreativitet i podd hjälpa dig att växa din influens och affär? Sofia Hellsten, Creative Director på Acast trendspanar kring allt från AI och innehåll, till hur framtiden inom podd ser ut egentligen?
Sofia Hellsten
Creative Director Nordics, Acast
16:15 – 16:45 • 30 min • Trädgårdsscenen
Paradigmskifte i sök - plattformar och sökbeteenden förändras
Under snart 20 år har Google dominerat sök. Men nu är vi inne i ett skifte där sök fragmenteras och våra sökbeteenden håller på att förändras. Tony kommer under 30 minuter gå igenom vad det är som händer nu, vad det innebär för marknadsföring och innehållsskapande. Samt spanar vad som kan komma att hända framöver.
Tony Hammarlund
Marknadsförare & Podcaster
16:45 – 17:15 • 30 min • Huvudscenen
Influens Awards
Nu har du chansen att nominera företag och influencers som du anser har gjort något spektakulärt inom branschen under perioden 2022-2023. I år har vi 5 priskategorier: Årets Content, Årets Kommersiella Podcast, Årets Branschförebild, Årets Byrå och Årets Hållbara Initiativ.
Bianca Rior
Moderator, Trädgårdsscenen & Influens Awards
17:15 – 19:00 • Ljusgården
AW & mingel
Vi avslutar dagen på topp med AW & mingel där ett glas bubbel erbjuds.