Inspiration I Kunskap I Nätverkande

Agenda

Agendan kommer att fyllas på löpande med nya aktiviteter och programinslag. Tider kan komma och ändras.

08:30 – 09:00 • Ljusgården

Registrering och ankomstkaffe

09:00 – 09:10 • 10 min • Huvudscenen

Välkommen till Influencer Marketing Summit 2023

Våra moderatorer Johannes Gustavsson och Bianca Rior hälsar er alla välkomna på stora scenen.

Bild av Bianca Rior
Bianca Rior

Moderator, Trädgårdsscenen & Influens Awards

09:10 – 09:30 • 20 min • Huvudscenen

Hur mikroinfluencern stal showen

Flera företag har valt att fokusera på mikroinfluencers istället för mer välkända profiler. Hur kan annonsörer utvecklas för att nyttja kraften i mikro-segmentet? Detta ska Maria Olsson, VD på Showroom diskutera tillsammans med Jacqueling Waxberg från Xlash och Hugo Rosas från Clean drink, som båda valt att satsa på just mikroinfluencers.

Bild av Maria Olsson
Maria Olsson

CEO & Co-Founder, Showroom

Bild av Hugo Rosas
Hugo Rosas

Co Founder, Clean drink

Bild av Jacqueline Waxberg
Jacqueline Waxberg

PR Manager, Xlash

09:30 – 10:00 • 30 min • Huvudscenen

Influenceryrket: Att driva flera kanaler

Idag jobbar många profiler med flera kanaler, som till exempel podcast, sociala medier och eget varumärke. Är det nödvändigt för att slå sig genom bruset? Vad finns det för utmaningar och möjligheter med det?

Bild av Alice Stenlöf
Alice Stenlöf

Influencer & entreprenör

Bild av Malin Gramer
Malin Gramer

Programledare & kreatör

Bild av Jessica Lasses
Jessica Lasses

Kreatör / Egenföretagare

Bild av Linn Ek
Linn Ek

Journalist, poddare & entreprenör

09:30 – 10:00 • 30 min • Trädgårdsscenen

Från outsourcing till inhouse: En resa mot influencer marketing i större skala

Hur skalar man upp sin influencer marketing och bygger upp en dedikerad inhouseavdelning? Utforska en framgångsrik samarbetsresa mellan hybridbyrån Homage och sportmode-varumärket Björn Borg när de tillsammans tog sig an utmaningen. Andrea och Siri delar med sig av strategin, resultaten och insikter som de fann längst vägen.

10:00 – 10:30 • Ljusgården

Förmiddagsfika

10:30 – 10:50 • 20 min • Huvudscenen

From idea to impact - Ellos’ influencer journey

Join us to explore the Ellos x impact.com case study and learn how Ellos successfully expanded its work with influencers.

Bild av Cedric Ménard
Cedric Ménard

Head of Marketing, Ellos

Bild av Lotte Bugge
Lotte Bugge

Sales and Marketing Manager, Nordics, Impact.com

10:30 – 11:00 • 30 min • Trädgårdsscenen

Samarbeten med atleter

Historiskt sett hörde atleter till några av de första influerarna- långt innan vi kallade dem influencers. Idag är det viktigare än någonsin för atleter att bygga sina personliga varumärken på sociala medier för att få attraktiva sponsorskap. I den här panelen kommer vi att diskutera atleter på sociala medier, vad man behöver tänka på när man arbetar med dem i jämförelse med andra typer av influencers och vad som skiljer dem åt.

10:50- 11:10 • 20 min • Huvudscenen

Vad kostar influencer marketing?

Hur ska man ta betalt för influencer marketing, och varför kostar det som det gör? Det ska David Gustavsson ta reda på tillsammans med tre experter.

Bild av Fanny Askerfors
Fanny Askerfors

Senior Strateg, CUBE

11:00 – 11:30 • 30 min • Trädgårdsscenen

How to advertise in gaming

Gaming now has a global audience of more than 3 billion actively engaged individuals who spend more on gaming than music and the box office combined. Yet, marketing investment by brands into gaming as a communication channel is still lagging. Research from the iAB suggests this is because many marketeers are unclear on how they can get started. In this session, we will try to address that by looking into the gaming audience, the different opportunities within gaming, plus tips on activation from the iAB Gaming Handbook suggesting how brands can harness the ’power of play’ to gain competitive advantage in the marketplace.

11:10 – 11:40 • 30 min • Huvudscenen

Varför bör musik vara en central del i den kreativa processen?

Innehåll på sociala medier har gått från bild till rörligt och med det har musik blivit en central del i innehållsskapande, kampanjer och samarbeten. Ta del av tips på hur du väljer musik som engagerar och som säkerställer en tydlig röd tråd mellan varumärke och influencer. Lär dig om vad som gäller när det kommer till musik och ljud i samarbeten och reklam på sociala medier och hur du undviker att ditt innehåll tas ner eller bryter mot plattformarnas regler.

Bild av Märta Strokirk
Märta Strokirk

Head of Brand Planning, Epidemic Sound

11:30 – 12:00 • 30 min • Trädgårdsscenen

Varför ska jag jobba hållbart?

Hur går hållbarhet och influencer marketing ihop? Det är en fråga som många ställer sig när de tänker på influencers, som ofta uppmanar till konsumtion. Men måste det vara så? Går det att jobba på ett annat sätt, och vad kan vi konkret förändra redan idag?

11:40 – 12:10 • 30 min • Huvudscenen

Entreprenörskap - att vara e-handlare och influencer

David Gustavsson möter influencers som också driver egna e-handelsföretag för att prata om hur det är att driva två varumärken parallellt. Vad finns det för fördelar, risker och utmaningar? Och hur jobbar man på ett hälsosamt sätt?

Bild av Hugo Rosas
Hugo Rosas

Co Founder, Clean drink

12:00 – 13:00

Lunch serveras i Ljusgården

13:00 – 13:30 • 30 min • Huvudscenen

How brands and creators are winning on Snap

Snapchat’s creator community is thriving – Snap Stars continue to see success on our platform and grow a highly engaged community by giving them a unique, authentic look at their lives on Snapchat. Sam Firth, Account Executive at Snap will introduce Creator Collab Campaigns, our suite of products and campaigns to help make partnering with Snap Creators easier.

13:00 – 13:30 • 30 min • Trädgårdsscenen

Samarbetsavtal - har vi koll på allt?

Varför är det så viktigt med ett välgenomtänkt samarbetsavtal och vad bör man som varumärke särskilt tänka på innan man singar en influencer? Och hur kan parterna säkra upp för eventuella snedsteg eller oväntade händelser? Amelie kommer ge sina bästa tips på hur företag genom sina samarbetsavtal kan öka möjligheterna för ett lyckat och tryggt marknadsföringssamarbete och även ge er årets senaste nyheter i rättsutvecklingen på området.

13:30 – 13:45 • 15 min • Huvudscenen

NK:s digitala transformation: Så når du Gen Z och Millennials

Hur ska företag gå tillväga för att skapa en framgångsrik digital närvaro som talar till hjärtat hos Gen Z och Millennials? Genom att omfamna förändringen i konsumentbeteende och skifta till digitala kanaler och influencer marketing, har NK lyckats dubbla köpintentionen hos den yngre målgruppen. I samarbete med Cure Media har NK stärkt sin digitala närvaro, utnyttjat kraften av mikroinfluencers och sett en signifikant ökning i sin onlinetrafik och försäljning. Resultatet: en förstärkt position som en ledare inom modern detaljhandel, med Karin Wickberg i spetsen för denna transformation. NK berättar mer om hur de, med hjälp av Cure Media, har maximerat effekten av influencer marketing genom en 360 approach i kanalen och vunnit mark hos Millennials och Gen Z.

Bild av Emma Lundsten
Emma Lundsten

Head of Operations & Client Success, Cure Media

Bild av Karin Wickberg
Karin Wickberg

Marketing Director, Nordiska Kompaniet (NK)

13:30 – 14:00 • 30 min • Trädgårdsscenen

Vikten av kreativitet vs teknik

Kreativiteten är A & O när det kommer till lyckade samarbeten mellan kreatörer och varumärken. Hur stor påverkan ska kunderna ha på innehållet? Vilken roll spelar tekniken här? Vad kan man automatisera via ny teknik och vad bör man inte automatisera?

Bild av Camilla Tullberg Wengholm
Camilla Tullberg Wengholm

Chief Marketing Officer, Middagsfrid

Bild av Johanna Östling
Johanna Östling

Senior Strateg, CUBE

Bild av Jessica Lasses
Jessica Lasses

Kreatör / Egenföretagare

13:50 – 14:30 • 40 min • Huvudscenen

Lagar och regler

Konsumentverket, Skatteverket och Reklamombudsmannen möter Linda Hörnfeldt, i ett samtal om lagar och regler inom influencer marketing. Vad behöver vi få bättre koll på? Varför är det fortfarande så svårt med reklammärkningen på sociala medier? Och vilka nya riktlinjer bör vi ha koll på inför 2023?

14:00 – 14:30 • 30 min • Trädgårdsscenen

Så blir AI marknadsförarens nya favoritkollega

AI har seglat upp som det hetaste verktyget att ha i markndsföringslådan, tack vare tjänster som ChatGPT. Men hur ska man som marknadsförare egentligen tänka för att maxa användningen av AI i sitt arbete? Ola ger inspiration och exempel på hur AI kan bli din nya favoritkollega.

14:30 – 15:00 • Ljusgården

Eftermiddagsfika

15:00 – 15:20 • 20 min • Huvudscenen

Byrå eller inhouse - vad ska jag välja?

Medan byråer bygger relationer och skapar engagerande berättelser, erbjuder SaaS-verktyg som nästan alltid är synonymt med inhouse-team, stora kostnadsbesparingar, skalbarhet och transparens. Hur bör kunder resonera avseende sin influencer marketing budget? Ska man anställa inhouse eller arbeta vidare med expressbyråer? Går dessa ytterligheter att förena med varandra?

Bild av Olof Lindblom
Olof Lindblom

Grundare, CUBE

Bild av Fredrik Grufvisare
Fredrik Grufvisare

VD, Collabs

15:00 – 15:15 • 15 min • Trädgårdsscenen

Från lokal till global: Hemligheten bakom lyckade globala influencerkampanjer

I takt med att influencerkampanjer blir mer populära har även strängare regler förändrat hur marknadsförare expanderar sina kampanjer till nya marknader. Vad bör man tänka på rent compliance mässigt och hur kan man optimera sina interna processer för att rätta sig efter snabbt föränderliga regelverk? Erika ger dig tips på hur du kan gå från lokal till global.

Bild av Erika Hubert
Erika Hubert

Head of Legal & Compliance, Gigapay

15:20 – 16:00 • 40 min • Huvudscenen

Crash course: Mångfald, inkludering och kreativa processer

Upptäck kraften i att göra mångfald till en integrerad del av din influencer marketing-strategi! Ta del av insikter och verktyg för att skapa autentiska och inkluderande kampanjer som sätter standarden för dagens medielandskap. Inspireras av branschexperter och kreatörer som på plats avslöjar sina bästa strategier under ett panelsamtal.

Bild av Ricki Rebecka Petrini
Ricki Rebecka Petrini

Marketing, We Are Era

Bild av Mohamed Alikar
Mohamed Alikar

Youtuber & influencer

15:15 – 15:35 • 20 min • Trädgårdsscenen

360-konceptet

Influencers är så mycket mer än bara sina följare idag, så varför nyttjas inte kunskapen? Louise Lundberg bidrar med konkreta tips på hur både företag och influencers kan få ut mer av sina samarbeten.

15:35 – 16:05 • 30 min • Trädgårdsscenen

SEO på sociala medier

Idag behöver innehåll på sociala medier ticka många boxar för att engagera målgruppen, men hur mycket tänker du på att optimera innehållet för att bli upptäckt via kanalens sökmotor och nå nya följare? Lär dig vad som påverkar synligheten i sökmotorer på sociala medier och hur du rent praktiskt sökmotoroptimerar din profil och dina inlägg för att nå maximal organisk räckvidd på kanaler som Youtube, Instagram, Tiktok, LinkedIn och Pinterest.

16:00 – 16:15 • 15 min • Huvudscenen

Hur kreativa konversationer i podd skapar nya intäktsströmmar

Hur kan kreativitet i podd hjälpa dig att växa din influens och affär? Sofia Hellsten, Creative Director på Acast trendspanar kring allt från AI och innehåll, till hur framtiden inom podd ser ut egentligen?

16:15 – 16:45 • 30 min • Trädgårdsscenen

Paradigmskifte i sök - plattformar och sökbeteenden förändras

Under snart 20 år har Google dominerat sök. Men nu är vi inne i ett skifte där sök fragmenteras och våra sökbeteenden håller på att förändras. Tony kommer under 30 minuter gå igenom vad det är som händer nu, vad det innebär för marknadsföring och innehållsskapande. Samt spanar vad som kan komma att hända framöver.

Bild av Tony Hammarlund
Tony Hammarlund

Marknadsförare & Podcaster

16:45 – 17:15 • 30 min • Huvudscenen

Influens Awards

Nu har du chansen att nominera företag och influencers som du anser har gjort något spektakulärt inom branschen under perioden 2022-2023. I år har vi 5 priskategorier: Årets ContentÅrets Kommersiella PodcastÅrets BranschförebildÅrets Byrå och Årets Hållbara Initiativ

Bild av Bianca Rior
Bianca Rior

Moderator, Trädgårdsscenen & Influens Awards

17:15 – 19:00 • Ljusgården

AW & mingel

Vi avslutar dagen på topp med AW & mingel där ett glas bubbel erbjuds.

500x500 Johannes Gustavsson talarbild ims

Johannes Gustavsson

Moderator

Johannes Gustavsson är årets moderator för Influencer Marketing Summit! Johannes har jobbat med influencer marketing sedan 2016, och han har sett både möjligheter och utmaningar. Idag driver han agenturen Infly, utbildar på ämnet och har skrivit boken Influencer marketing i praktiken. Johannes är så glad över att, i år igen, få moderera Sveriges hetaste marknadsföringskonferens – en plats för inspiration, reflektion och diskussion.

500x500 Gabriella Ljungstedt talarbild ims

Gabriella Ljungstedt

Content Development Director Nordics på Acast

Gabriella Ljungstedt är en ekonom med marknadsföring- och mediebakgrund. Hon har arbetat med innehåll och utveckling på Acast sedan 2016, och har varit med och lanserat några av Sveriges största poddar samt format dem tillsammans med några av landets främsta profiler och influencers. Favoritpoddar just nu är Dumma människor och Vad fan hände? med Alice Stenlöf och Klara Elvgren.

500x500 Siri Hemsley talarbild ims

Siri Hemsley

Partner på Homage

Siri Hemsley är partner på Homage, en modern hybridbyrå som jobbar med brand experience, PR och digitala kampanjer. Siri har en lång erfarenhet av influencer marketing med kunder såsom Google, Björn Borg och Klarna, och brinner för att jobba nära kunder som en strategisk partner som utbildar och utvecklas tillsammans genom långsiktiga kampanjer och projekt.

500x500 Andrea Lundin talarbild ims

Andrea Lundin

Head of Influencer Marketing på Björn Börg

Andrea Lundin har jobbat med marknadsföring på Björn Borg sedan 2019 i flertalet roller, men har under de senaste två åren huvudsakligen ansvarat för att implementera influencer marketing som en viktig kanal för företagets tillväxtresa inom sportmode. Idag har hon byggt upp en inhouse avdelning inom influencer marketing som jobbar globalt med både varumärkesbyggande och konverteringsdrivande strategier.

500x500 Alicia Pierrou talarbild ims

Alicia Pierrou

CMO på Winning Impact

Alicia Pierrou har sedan många år tillbaka arbetat med influencer marketing och sociala medier. Alicia har även arbetat med att coacha influencers och atleter i allt från hur man bygger sitt personliga varumärke på sociala medier till hur man kapitaliserar smart på det.

500x500 Anders Cedhamre talarbild ims

Anders Cedhamre

Grundare och VD av Next Level Group

Anders Cedhamre var TV-chef på Discovery i tio år innan han drog igång NLG tillsammans med Peter Forsberg. Anders är journalist i grunden; han har gett ut en roman och poddade för 10 år sedan, innan han tog steget och blev egen. Nu har NLG fem anställda, 35 klienter och stadig tillväxt. Anders har fru och tre barn och bor i Stureby.

500x500 Petter Ericson Hållèn talarbild ims

Petter Ericson Hållèn

Global marknadschef på Vitamin Well

Petter Ericson Hållén har arbetat på Vitamin Wells marknadsavdelning under de senaste sju åren. Där har han stort fokus på marknadsföring via idrottsevenemang och profiler. Petter har även en bakgrund inom journalistik.

500x500 Anders Vesterlund talarbild ims

Anders Vesterlund

Founder & Project Manager of NoFuzz Media

Anders Vesterlund är grundare och projektledare på NoFuzz Media. Han har cirka 20 års erfarenhet från marknadsföringsbranschen; bland annat Schibsted, Bonnier och United Screens. Anders är särskilt inriktad på influencer marketing, paid social och organisk räckvidd på sociala medieplattformar.

500x500 Andreas Eliasson talarbild ims

Andreas Eliasson

CFO på Beatly

Andreas Eliasson är grundare av influencer marketing-bolaget Beatly, tidigare VD och entreprenör. Han har arbetat med influencer marketing i 7 år och har erfarenhet från att ha genomfört influencer kampanjer för över 180 MSEK åt våra kunder. Andreas är experttalare inom ämnet och har föreläst på Stockholm Media Week, samt varit med i TV på bland annat Nyhetsmorgon och SVT.

500x500 talarbild ims David Gustavsson

David Gustavsson

Senior Reporter & E-commerce Advisor / Ehandel.se

Jag är journalist, poddare, e-handelsexpert och numera snudd på influencer på Ehandel.se. Jag knattrar artiklar på Ehandel.se, som bevakar e-handelsbranschen och hela dess värdekedja. En gång i veckan släpper jag och kollegan Ola Andersson även podden Ehandel – Svepet, din helikopter över e-handeln. En rapp podd med tre heta takes på max 25 minuter per avsnitt. Jag är även ute och minglar med e-handlare, så fort jag får chansen.

500x500 Chris Drake talarbild ims

Chris Drake

VP of Marketing Flarie

In a world where people are mostly disinterested in brands and dislike advertising, I’m interested in developing more entertaining and engaging communications. With a background at agencies, and now at Flarie, I’m working with the iAB gaming taskforce to help marketers understand the ”power of play”.

500x500 talarbild ims Maria Ingels Carlsson

Maria Ingels Carlsson

Grundare / Green Communication

Maria Ingels Carlsson driver Green Communication, en agentur för mer hållbara influencers. Hållbarhet handlar om att må bra och göra bra saker – då kommer resten av sig själv. Själv är Maria hållbarhetsnörd sedan några år tillbaka och trots intresset för kläder, resor och shopping har hon insett att det går att göra allt detta, men på ett mer hållbart sätt, för planeten och hälsans skull.

500x500 talarbild ims Wilma Holmqvist

Wilma Holmqvist

Entreprenör

Wilma Holmqvist, grundade Hickap år 2016 tillsammans med sin storebror Emil Holmqvist och driver flera stora sociala media plattformer sedan 2010.

500x500 Amelie Demelew talarbild ims

Amelie Demelew

Biträdande jurist på Marlaw

Amelie Demelew arbetar på Advokatfirman MarLaw och har specialiserat sig inom marknadsrätt och dataskydd, men arbetar även med immaterialrättsliga frågor såsom upphovsrätt. Inom marknadsrätten arbetar Amelie med särskilt fokus på frågor rörande influencer marketing och andra typer av marknadsföringssamarbeten.

500x500 talarbild ims Linda Hörnfeldt2

Linda Hörnfeldt

Digital entreprenör och influencercoach

Linda Hörnfeldt är digital entreprenör och hjälper soloföretagare, kreatörer och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier, och därmed sin business. Detta gör hon främst genom sina populära onlineutbildningar men också som föreläsare, författare och influencer i sociala medier.

500x500 talarbild ims Elisabeth Trotzig

Elisabeth Trotzig

Reklamombudsman / Stiftelsen Reklamombudsmannen

Elisabeth Trotzig är ansvarig för Stiftelsen Reklamombudsmannen, näringslivets självreglering inom reklam och marknadskommunikation. Hennes uppdrag är att verka för hög etik i all reklam och marknadskommunikation som når den svenska marknaden.

500x500 Jonna Enholm Timén talarbild ims

Jonna Enholm Timén

Verksamhetsutvecklare på Skatteverket

Nyfikenhet, samarbete och dialog gör att vi förstår varandra. Som jurist och verksamhetsutvecklare hjälper Jonna Enholm Timén privatpersoner och företagare att hantera sina situationer smidigt och korrekt. De senaste åren brinner hon lite extra för Skatteverkets arbete med digitala affärsmodeller och digital ekonomi.

500x500 talarbild ims Maja Rogemyr

Maja Rogemyr

Jurist / Konsumentverket

Maja Rogemyr är jurist på Konsumentverket där hon arbetar främst med tillsyn av marknadsföring utifrån reglerna i marknadsföringslagen. Majas arbete är särskilt inriktat på marknadsföring av hälsorelaterade produkter och marknadsföring i sociala medier.

500x500 talarbild ims Ola Andersson

Ola Andersson

Redaktör Ehandel Plus / Ehandel.se

Ola Andersson har arbetat med internet ungefär så länge som det har funnits, bland annat som ansvarig för Systembolagets webbplats och app. Ola har under flera år skrivit och föreläst om den digitala utvecklingen inom sociala medier, e-handel och marknadsföring. Numera finns Olas analyser även på Ehandel.se, där han ansvarar för medlemstjänsten Ehandel Plus.

500x500 Betiel Haile talarbild IMS

Betiel Haile

Creative Strategist Lead Nordics på We Are Era

Betiel Haile arbetar som Creative Strategist Lead på influencernätverket We Are Era och har lång erfarenhet från digital marknadsföring och kommunikation. Betiel arbetar dagligen och aktivt med representations- och inkluderingsfrågor i alla de Influencer Marketing-kampanjer och projekt som hon är i involverad i. Utöver det har hon näsa för olika trender, såväl digitala som det senaste inom influncervärlden.

Beatrice Reiman 500x500 talarbild ims

Beatrice Reiman

Influencer

Beatrice Reiman jobbar som Influencer och är aktiv på Youtube, Instagram och TikTok. Beatrices mål med sina kanaler är att följare och tittare ska känna sig trygga och må bra, med självkärlek och glädje som huvudfokus!

500x500 Tone Sekelius talarbild ims

Tone Sekelius

Artist, programledare och influencer

Tone Sekelius är en influencer, programledare och artist med fokus på underhållning, inkludering, beauty, mat och lifestyle.

500x500 talarbild ims Louise Lundberg

Louise Lundberg

Influencer och grafisk designer

Louise Lundberg är kreatören och designern som använt sociala medier för att bygga en business kring sitt personliga varumärke. Hennes plattform baseras nu på både Instagram liksom ett populärt nyhetsbrev med nästan 7 000 prenumeranter. Under de senaste åren har Louise tagit betalda samarbeten till en ny nivå, där hon inte bara erbjuder sina kanaler, utan även sin expertis som designer till företagens marknadsföring. Med konkreta tips och egna erfarenheter visar hon hur både kreatörer och företag kan jobba tillsammans för att bygga en starkare kommunikation för sin publik.

500x500 talarbild ims Sabine Ljunggren

Sabine Ljunggren

SEO Specialist / Maia

Sabine Ljunggren är senior konsult på tillväxtbyrån Maia. Hon motiveras av att hjälpa content creators att lyfta blicken och producera sökvänligt innehåll som ger mätbara resultat. Spetsen inom sökmotoroptimering (SEO) och innehållsproduktion har givit henne förtroendet att utbilda på skolor som Berghs, Nackademin och även föreläsa på bl.a. Google Digitalakademin och Webbdagarna. Sabine har även blivit belönad med utmärkelsen Young Marketing Professional 2020 av sökjätten SEMrush.

500x500 Sofia Hellsten talarbild ims

Sofia Hellsten

Creative Director Nordics på Acast

Sofia Hellsten har en masterexamen i Marketing och Media Management från Handelshögskolan i Stockholm, och har tidigare jobbat strategiskt och kreativt på byrå (Prime Weber Shandwick, Valtech Radon m.fl.) – både med reklam, PR och digital affärsutveckling. Hon joinade Acast 2019 och har sedan dess arbetat med att ta fram kampanjkoncept och genomföra kreativa poddkampanjer för varumärken på både nordisk och europeisk nivå. Favoritpoddar just nu är Flashback Forever och Ångestpodden.