Inspiration I Kunskap I Nätverkande
Agendan kommer att fyllas på löpande med nya aktiviteter och programinslag. Tider kan komma och ändras.
08:30 – 09:00 • Ljusgården
Registrering och ankomstkaffe
09:00 – 09:10 • 10 min • Huvudscenen
Välkommen till Influencer Marketing Summit 2023
Våra moderatorer Johannes Gustavsson och Bianca Rior hälsar er alla välkomna på stora scenen.
Moderator, Huvudscenen
Moderator, Trädgårdsscenen & Influens Awards
09:10 – 09:30 • 20 min • Huvudscenen
Hur mikroinfluencern stal showen
Flera företag har valt att fokusera på mikroinfluencers istället för mer välkända profiler. Hur kan annonsörer utvecklas för att nyttja kraften i mikro-segmentet? Detta ska Maria Olsson, VD på Showroom diskutera tillsammans med Jacqueling Waxberg från Xlash och Hugo Rosas från Clean drink, som båda valt att satsa på just mikroinfluencers.
CEO & Co-Founder, Showroom
Co Founder, Clean drink
PR Manager, Xlash
09:30 – 10:00 • 30 min • Huvudscenen
Influenceryrket: Att driva flera kanaler
Idag jobbar många profiler med flera kanaler, som till exempel podcast, sociala medier och eget varumärke. Är det nödvändigt för att slå sig genom bruset? Vad finns det för utmaningar och möjligheter med det?
Influencer & entreprenör
Programledare & kreatör
Kreatör / Egenföretagare
Journalist, poddare & entreprenör
Content Development Director Nordics, Acast
09:30 – 10:00 • 30 min • Trädgårdsscenen
Från outsourcing till inhouse: En resa mot influencer marketing i större skala
Hur skalar man upp sin influencer marketing och bygger upp en dedikerad inhouseavdelning? Utforska en framgångsrik samarbetsresa mellan hybridbyrån Homage och sportmode-varumärket Björn Borg när de tillsammans tog sig an utmaningen. Andrea och Siri delar med sig av strategin, resultaten och insikter som de fann längst vägen.
Partner, Homage
Head of Influencer Marketing, Björn Borg
10:00 – 10:30 • Ljusgården
Förmiddagsfika
10:30 – 10:50 • 20 min • Huvudscenen
From idea to impact - Ellos’ influencer journey
Join us to explore the Ellos x impact.com case study and learn how Ellos successfully expanded its work with influencers.
Head of Marketing, Ellos
Sales and Marketing Manager, Nordics, Impact.com
10:30 – 11:00 • 30 min • Trädgårdsscenen
Samarbeten med atleter
Historiskt sett hörde atleter till några av de första influerarna- långt innan vi kallade dem influencers. Idag är det viktigare än någonsin för atleter att bygga sina personliga varumärken på sociala medier för att få attraktiva sponsorskap. I den här panelen kommer vi att diskutera atleter på sociala medier, vad man behöver tänka på när man arbetar med dem i jämförelse med andra typer av influencers och vad som skiljer dem åt.
CMO, Winning Impact
Grundare & VD, Next Level Group
Global Marknadschef, Vitamin Well
10:50- 11:10 • 20 min • Huvudscenen
Vad kostar influencer marketing?
Hur ska man ta betalt för influencer marketing, och varför kostar det som det gör? Det ska David Gustavsson ta reda på tillsammans med tre experter.
Founder & Project Manager, NoFuzz Media
CFO, Beatly
Senior Strateg, CUBE
Senior Reporter & E-commerce Advisor, Ehandel.se
11:00 – 11:30 • 30 min • Trädgårdsscenen
How to advertise in gaming
Gaming now has a global audience of more than 3 billion actively engaged individuals who spend more on gaming than music and the box office combined. Yet, marketing investment by brands into gaming as a communication channel is still lagging. Research from the iAB suggests this is because many marketeers are unclear on how they can get started. In this session, we will try to address that by looking into the gaming audience, the different opportunities within gaming, plus tips on activation from the iAB Gaming Handbook suggesting how brands can harness the ‘power of play’ to gain competitive advantage in the marketplace.
VP Marketing, Flarie
11:10 – 11:40 • 30 min • Huvudscenen
Varför bör musik vara en central del i den kreativa processen?
Innehåll på sociala medier har gått från bild till rörligt och med det har musik blivit en central del i innehållsskapande, kampanjer och samarbeten. Ta del av tips på hur du väljer musik som engagerar och som säkerställer en tydlig röd tråd mellan varumärke och influencer. Lär dig om vad som gäller när det kommer till musik och ljud i samarbeten och reklam på sociala medier och hur du undviker att ditt innehåll tas ner eller bryter mot plattformarnas regler.
Head of Brand Planning, Epidemic Sound
11:30 – 12:00 • 30 min • Trädgårdsscenen
Varför ska jag jobba hållbart?
Hur går hållbarhet och influencer marketing ihop? Det är en fråga som många ställer sig när de tänker på influencers, som ofta uppmanar till konsumtion. Men måste det vara så? Går det att jobba på ett annat sätt, och vad kan vi konkret förändra redan idag?
Grundare av Green Communication
11:40 – 12:10 • 30 min • Huvudscenen
Entreprenörskap - att vara e-handlare och influencer
David Gustavsson möter influencers som också driver egna e-handelsföretag för att prata om hur det är att driva två varumärken parallellt. Vad finns det för fördelar, risker och utmaningar? Och hur jobbar man på ett hälsosamt sätt?
Entreprenör & medgrundare, Hickap
Co Founder, Clean drink
Senior Reporter & E-commerce Advisor, Ehandel.se
12:00 – 13:00
Lunch serveras i Ljusgården
13:00 – 13:30 • 30 min • Huvudscenen
How brands and creators are winning on Snap
Snapchat’s creator community is thriving – Snap Stars continue to see success on our platform and grow a highly engaged community by giving them a unique, authentic look at their lives on Snapchat. Sam Firth, Account Executive at Snap will introduce Creator Collab Campaigns, our suite of products and campaigns to help make partnering with Snap Creators easier.
Account Executive, Snap
13:00 – 13:30 • 30 min • Trädgårdsscenen
Samarbetsavtal - har vi koll på allt?
Varför är det så viktigt med ett välgenomtänkt samarbetsavtal och vad bör man som varumärke särskilt tänka på innan man singar en influencer? Och hur kan parterna säkra upp för eventuella snedsteg eller oväntade händelser? Amelie kommer ge sina bästa tips på hur företag genom sina samarbetsavtal kan öka möjligheterna för ett lyckat och tryggt marknadsföringssamarbete och även ge er årets senaste nyheter i rättsutvecklingen på området.
Biträdande jurist, Marlaw
13:30 – 13:45 • 15 min • Huvudscenen
NK:s digitala transformation: Så når du Gen Z och Millennials
Hur ska företag gå tillväga för att skapa en framgångsrik digital närvaro som talar till hjärtat hos Gen Z och Millennials? Genom att omfamna förändringen i konsumentbeteende och skifta till digitala kanaler och influencer marketing, har NK lyckats dubbla köpintentionen hos den yngre målgruppen. I samarbete med Cure Media har NK stärkt sin digitala närvaro, utnyttjat kraften av mikroinfluencers och sett en signifikant ökning i sin onlinetrafik och försäljning. Resultatet: en förstärkt position som en ledare inom modern detaljhandel, med Karin Wickberg i spetsen för denna transformation. NK berättar mer om hur de, med hjälp av Cure Media, har maximerat effekten av influencer marketing genom en 360 approach i kanalen och vunnit mark hos Millennials och Gen Z.
Head of Operations & Client Success, Cure Media
Marketing Director, Nordiska Kompaniet (NK)
13:30 – 14:00 • 30 min • Trädgårdsscenen
Vikten av kreativitet vs teknik
Kreativiteten är A & O när det kommer till lyckade samarbeten mellan kreatörer och varumärken. Hur stor påverkan ska kunderna ha på innehållet? Vilken roll spelar tekniken här? Vad kan man automatisera via ny teknik och vad bör man inte automatisera?
Chief Marketing Officer, Middagsfrid
Senior Strateg, CUBE
Kreatör / Egenföretagare
Senior Reporter & E-commerce Advisor, Ehandel.se
13:50 – 14:30 • 40 min • Huvudscenen
Lagar och regler
Konsumentverket, Skatteverket och Reklamombudsmannen möter Linda Hörnfeldt, i ett samtal om lagar och regler inom influencer marketing. Vad behöver vi få bättre koll på? Varför är det fortfarande så svårt med reklammärkningen på sociala medier? Och vilka nya riktlinjer bör vi ha koll på inför 2023?
Digital entreprenör & influencercoach
Reklamombudsman, Stiftelsen Reklamombudsmannen
Verksamhetsutvecklare, Skatteverket
Jurist, Konsumentverket
14:00 – 14:30 • 30 min • Trädgårdsscenen
Så blir AI marknadsförarens nya favoritkollega
AI har seglat upp som det hetaste verktyget att ha i markndsföringslådan, tack vare tjänster som ChatGPT. Men hur ska man som marknadsförare egentligen tänka för att maxa användningen av AI i sitt arbete? Ola ger inspiration och exempel på hur AI kan bli din nya favoritkollega.
Redaktör, Ehandel.se
14:30 – 15:00 • Ljusgården
Eftermiddagsfika
15:00 – 15:20 • 20 min • Huvudscenen
Byrå eller inhouse - vad ska jag välja?
Medan byråer bygger relationer och skapar engagerande berättelser, erbjuder SaaS-verktyg som nästan alltid är synonymt med inhouse-team, stora kostnadsbesparingar, skalbarhet och transparens. Hur bör kunder resonera avseende sin influencer marketing budget? Ska man anställa inhouse eller arbeta vidare med expressbyråer? Går dessa ytterligheter att förena med varandra?
Grundare, CUBE
VD, Collabs
15:00 – 15:15 • 15 min • Trädgårdsscenen
Från lokal till global: Hemligheten bakom lyckade globala influencerkampanjer
I takt med att influencerkampanjer blir mer populära har även strängare regler förändrat hur marknadsförare expanderar sina kampanjer till nya marknader. Vad bör man tänka på rent compliance mässigt och hur kan man optimera sina interna processer för att rätta sig efter snabbt föränderliga regelverk? Erika ger dig tips på hur du kan gå från lokal till global.
Head of Legal & Compliance, Gigapay
15:20 – 16:00 • 40 min • Huvudscenen
Crash course: Mångfald, inkludering och kreativa processer
Upptäck kraften i att göra mångfald till en integrerad del av din influencer marketing-strategi! Ta del av insikter och verktyg för att skapa autentiska och inkluderande kampanjer som sätter standarden för dagens medielandskap. Inspireras av branschexperter och kreatörer som på plats avslöjar sina bästa strategier under ett panelsamtal.
Creative Strategist Lead Nordics, We Are Era
Influencer
Artist, programledare & influencer
Marketing, We Are Era
Youtuber & influencer
15:15 – 15:35 • 20 min • Trädgårdsscenen
360-konceptet
Influencers är så mycket mer än bara sina följare idag, så varför nyttjas inte kunskapen? Louise Lundberg bidrar med konkreta tips på hur både företag och influencers kan få ut mer av sina samarbeten.
Influencer & grafisk designer
15:35 – 16:05 • 30 min • Trädgårdsscenen
SEO på sociala medier
Idag behöver innehåll på sociala medier ticka många boxar för att engagera målgruppen, men hur mycket tänker du på att optimera innehållet för att bli upptäckt via kanalens sökmotor och nå nya följare? Lär dig vad som påverkar synligheten i sökmotorer på sociala medier och hur du rent praktiskt sökmotoroptimerar din profil och dina inlägg för att nå maximal organisk räckvidd på kanaler som Youtube, Instagram, Tiktok, LinkedIn och Pinterest.
SEO Specialist, Maia
16:00 – 16:15 • 15 min • Huvudscenen
Hur kreativa konversationer i podd skapar nya intäktsströmmar
Hur kan kreativitet i podd hjälpa dig att växa din influens och affär? Sofia Hellsten, Creative Director på Acast trendspanar kring allt från AI och innehåll, till hur framtiden inom podd ser ut egentligen?
Creative Director Nordics, Acast
16:15 – 16:45 • 30 min • Trädgårdsscenen
Paradigmskifte i sök - plattformar och sökbeteenden förändras
Under snart 20 år har Google dominerat sök. Men nu är vi inne i ett skifte där sök fragmenteras och våra sökbeteenden håller på att förändras. Tony kommer under 30 minuter gå igenom vad det är som händer nu, vad det innebär för marknadsföring och innehållsskapande. Samt spanar vad som kan komma att hända framöver.
Marknadsförare & Podcaster
16:45 – 17:15 • 30 min • Huvudscenen
Influens Awards
Nu har du chansen att nominera företag och influencers som du anser har gjort något spektakulärt inom branschen under perioden 2022-2023. I år har vi 5 priskategorier: Årets Content, Årets Kommersiella Podcast, Årets Branschförebild, Årets Byrå och Årets Hållbara Initiativ.
Moderator, Trädgårdsscenen & Influens Awards
17:15 – 19:00 • Ljusgården
AW & mingel
Vi avslutar dagen på topp med AW & mingel där ett glas bubbel erbjuds.
Moderator
Johannes Gustavsson är årets moderator för Influencer Marketing Summit! Johannes har jobbat med influencer marketing sedan 2016, och han har sett både möjligheter och utmaningar. Idag driver han agenturen Infly, utbildar på ämnet och har skrivit boken Influencer marketing i praktiken. Johannes är så glad över att, i år igen, få moderera Sveriges hetaste marknadsföringskonferens – en plats för inspiration, reflektion och diskussion.
Content Development Director Nordics på Acast
Gabriella Ljungstedt är en ekonom med marknadsföring- och mediebakgrund. Hon har arbetat med innehåll och utveckling på Acast sedan 2016, och har varit med och lanserat några av Sveriges största poddar samt format dem tillsammans med några av landets främsta profiler och influencers. Favoritpoddar just nu är Dumma människor och Vad fan hände? med Alice Stenlöf och Klara Elvgren.
Partner på Homage
Siri Hemsley är partner på Homage, en modern hybridbyrå som jobbar med brand experience, PR och digitala kampanjer. Siri har en lång erfarenhet av influencer marketing med kunder såsom Google, Björn Borg och Klarna, och brinner för att jobba nära kunder som en strategisk partner som utbildar och utvecklas tillsammans genom långsiktiga kampanjer och projekt.
Head of Influencer Marketing på Björn Börg
Andrea Lundin har jobbat med marknadsföring på Björn Borg sedan 2019 i flertalet roller, men har under de senaste två åren huvudsakligen ansvarat för att implementera influencer marketing som en viktig kanal för företagets tillväxtresa inom sportmode. Idag har hon byggt upp en inhouse avdelning inom influencer marketing som jobbar globalt med både varumärkesbyggande och konverteringsdrivande strategier.
CMO på Winning Impact
Alicia Pierrou har sedan många år tillbaka arbetat med influencer marketing och sociala medier. Alicia har även arbetat med att coacha influencers och atleter i allt från hur man bygger sitt personliga varumärke på sociala medier till hur man kapitaliserar smart på det.
Grundare och VD av Next Level Group
Anders Cedhamre var TV-chef på Discovery i tio år innan han drog igång NLG tillsammans med Peter Forsberg. Anders är journalist i grunden; han har gett ut en roman och poddade för 10 år sedan, innan han tog steget och blev egen. Nu har NLG fem anställda, 35 klienter och stadig tillväxt. Anders har fru och tre barn och bor i Stureby.
Global marknadschef på Vitamin Well
Petter Ericson Hållén har arbetat på Vitamin Wells marknadsavdelning under de senaste sju åren. Där har han stort fokus på marknadsföring via idrottsevenemang och profiler. Petter har även en bakgrund inom journalistik.
Founder & Project Manager of NoFuzz Media
Anders Vesterlund är grundare och projektledare på NoFuzz Media. Han har cirka 20 års erfarenhet från marknadsföringsbranschen; bland annat Schibsted, Bonnier och United Screens. Anders är särskilt inriktad på influencer marketing, paid social och organisk räckvidd på sociala medieplattformar.
CFO på Beatly
Andreas Eliasson är grundare av influencer marketing-bolaget Beatly, tidigare VD och entreprenör. Han har arbetat med influencer marketing i 7 år och har erfarenhet från att ha genomfört influencer kampanjer för över 180 MSEK åt våra kunder. Andreas är experttalare inom ämnet och har föreläst på Stockholm Media Week, samt varit med i TV på bland annat Nyhetsmorgon och SVT.
Senior Reporter & E-commerce Advisor / Ehandel.se
Jag är journalist, poddare, e-handelsexpert och numera snudd på influencer på Ehandel.se. Jag knattrar artiklar på Ehandel.se, som bevakar e-handelsbranschen och hela dess värdekedja. En gång i veckan släpper jag och kollegan Ola Andersson även podden Ehandel – Svepet, din helikopter över e-handeln. En rapp podd med tre heta takes på max 25 minuter per avsnitt. Jag är även ute och minglar med e-handlare, så fort jag får chansen.
VP of Marketing Flarie
In a world where people are mostly disinterested in brands and dislike advertising, I’m interested in developing more entertaining and engaging communications. With a background at agencies, and now at Flarie, I’m working with the iAB gaming taskforce to help marketers understand the “power of play”.
Grundare / Green Communication
Maria Ingels Carlsson driver Green Communication, en agentur för mer hållbara influencers. Hållbarhet handlar om att må bra och göra bra saker – då kommer resten av sig själv. Själv är Maria hållbarhetsnörd sedan några år tillbaka och trots intresset för kläder, resor och shopping har hon insett att det går att göra allt detta, men på ett mer hållbart sätt, för planeten och hälsans skull.
Biträdande jurist på Marlaw
Amelie Demelew arbetar på Advokatfirman MarLaw och har specialiserat sig inom marknadsrätt och dataskydd, men arbetar även med immaterialrättsliga frågor såsom upphovsrätt. Inom marknadsrätten arbetar Amelie med särskilt fokus på frågor rörande influencer marketing och andra typer av marknadsföringssamarbeten.
Digital entreprenör och influencercoach
Linda Hörnfeldt är digital entreprenör och hjälper soloföretagare, kreatörer och influencers att bygga personligt varumärke i sociala medier, och därmed sin business. Detta gör hon främst genom sina populära onlineutbildningar men också som föreläsare, författare och influencer i sociala medier.
Reklamombudsman / Stiftelsen Reklamombudsmannen
Elisabeth Trotzig är ansvarig för Stiftelsen Reklamombudsmannen, näringslivets självreglering inom reklam och marknadskommunikation. Hennes uppdrag är att verka för hög etik i all reklam och marknadskommunikation som når den svenska marknaden.
Verksamhetsutvecklare på Skatteverket
Nyfikenhet, samarbete och dialog gör att vi förstår varandra. Som jurist och verksamhetsutvecklare hjälper Jonna Enholm Timén privatpersoner och företagare att hantera sina situationer smidigt och korrekt. De senaste åren brinner hon lite extra för Skatteverkets arbete med digitala affärsmodeller och digital ekonomi.
Jurist / Konsumentverket
Maja Rogemyr är jurist på Konsumentverket där hon arbetar främst med tillsyn av marknadsföring utifrån reglerna i marknadsföringslagen. Majas arbete är särskilt inriktat på marknadsföring av hälsorelaterade produkter och marknadsföring i sociala medier.
Redaktör Ehandel Plus / Ehandel.se
Ola Andersson har arbetat med internet ungefär så länge som det har funnits, bland annat som ansvarig för Systembolagets webbplats och app. Ola har under flera år skrivit och föreläst om den digitala utvecklingen inom sociala medier, e-handel och marknadsföring. Numera finns Olas analyser även på Ehandel.se, där han ansvarar för medlemstjänsten Ehandel Plus.
Creative Strategist Lead Nordics på We Are Era
Betiel Haile arbetar som Creative Strategist Lead på influencernätverket We Are Era och har lång erfarenhet från digital marknadsföring och kommunikation. Betiel arbetar dagligen och aktivt med representations- och inkluderingsfrågor i alla de Influencer Marketing-kampanjer och projekt som hon är i involverad i. Utöver det har hon näsa för olika trender, såväl digitala som det senaste inom influncervärlden.
Influencer och grafisk designer
Louise Lundberg är kreatören och designern som använt sociala medier för att bygga en business kring sitt personliga varumärke. Hennes plattform baseras nu på både Instagram liksom ett populärt nyhetsbrev med nästan 7 000 prenumeranter. Under de senaste åren har Louise tagit betalda samarbeten till en ny nivå, där hon inte bara erbjuder sina kanaler, utan även sin expertis som designer till företagens marknadsföring. Med konkreta tips och egna erfarenheter visar hon hur både kreatörer och företag kan jobba tillsammans för att bygga en starkare kommunikation för sin publik.
SEO Specialist / Maia
Sabine Ljunggren är senior konsult på tillväxtbyrån Maia. Hon motiveras av att hjälpa content creators att lyfta blicken och producera sökvänligt innehåll som ger mätbara resultat. Spetsen inom sökmotoroptimering (SEO) och innehållsproduktion har givit henne förtroendet att utbilda på skolor som Berghs, Nackademin och även föreläsa på bl.a. Google Digitalakademin och Webbdagarna. Sabine har även blivit belönad med utmärkelsen Young Marketing Professional 2020 av sökjätten SEMrush.
Creative Director Nordics på Acast
Sofia Hellsten har en masterexamen i Marketing och Media Management från Handelshögskolan i Stockholm, och har tidigare jobbat strategiskt och kreativt på byrå (Prime Weber Shandwick, Valtech Radon m.fl.) – både med reklam, PR och digital affärsutveckling. Hon joinade Acast 2019 och har sedan dess arbetat med att ta fram kampanjkoncept och genomföra kreativa poddkampanjer för varumärken på både nordisk och europeisk nivå. Favoritpoddar just nu är Flashback Forever och Ångestpodden.